zaterdag 26 mei 2012

Recept - Hete kip



Hieronder vind je een superlekker en heel eenvoudig recept voor kip in een pittige satésaus. Het recept is gebaseerd op een recept dat ik vorig jaar op de website van Albert Heijn vond. Het origineel combineert de hete kip met een komkommersalade met gemberdressing. Komkommer smaakt inderdaad heerlijk bij dit gerecht, alleen de gemberdressing was absoluut niet mijn favoriet. De hete kip zeer zeker wel en die staat bij ons dan ook regelmatig op tafel. Kortom een geweldig recept voor door de week!

Voor de hete kip heb je nodig (voor 2 personen):
  •  ½ pak witte rijst
  •  2 kipfilets
  • (wok)olie
  • 100 ml ketjap manis
  • 50 ml ketchup
  • 1el sambal badjak
  •  2 eetlepels (goedkope) pindakaas
Snijd de kipfilets in reepjes. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op het pak. Bak de kipfiletreepjes op hoog vuur in de (wok)olie tot ze goudbruin beginnen te kleuren. Voeg de ketjap en de ketchup toe en genoeg water (ongeveer een glas) totdat de kipfiletreepjes net niet onder staan. Laat alles op laag vuur in ongeveer 15 minuten gaar stoven. Voeg daarna 2 eetlepels pindakaas toe (eventueel meer om de saus dikker te maken). Ik heb me ooit laten vertellen dat voor de lekkerste satésaus, de goedkoopste pindakaas gebruikt moet worden. Ik weet niet precies waarom, maar ik gebruik sindsdien de euroshopper pindakaas van de AH en dat pakt altijd goed uit. Voeg ook ongeveer een eetlepel sambal badjak toe (naar smaak meer of minder sambal toevoegen. Badjak is een vrij milde sambal. Andere soorten, zoals de bekendere oelek, zijn veel scherper van smaak en moeten spaarzamer gebruikt worden) en laat alles nog een paar minuten door pruttelen. Serveer met de witte rijst. Lekker met komkommer en kroepoek.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...