woensdag 17 april 2013

Nieuw Kookwinkel Concept - Kochhaus & Bilder & De Clercq

Afbeeldingen Bilder & De Clercq
Een tijdje gelden las ik ergens op het internet, ik weet al niet meer waar, een artikel over een nieuw concept kookwinkel in Amsterdam: Bilder & De Clercq. Bilder & De Clercq is een eetwinkel in Amsterdam, maar niet zo maar een eetwinkel. Het is eigenlijk meer een soort supermarkt. Bij Bilder & De Clercq kun je inkopen doen naar recept. In de winkel staan een aantal tafels waarop per tafel alle ingrediënten voor een bepaald recept staan. Alles precies in de juiste hoeveelheden. Het idee is dus dat je een bepaald recept kiest en dan alle ingrediënten die nodig zijn van de tafel pakt en dan thuis aan de slag gaat met het bereiden van een heerlijke en gezonde maaltijd. En de prijs valt ook nog eens lager uit dan ik dacht. Een gerecht bij Bilder & De Clercq kost gewoonlijk tussen de vier en acht euro per persoon. Wat ik daarbij een groot voordeel vind, is dat je precies genoeg ingrediënten koopt. Hoe vaak komt het niet voor dat een recept vraagt om "een theelepeltje zus of zo" en je dan in de supermarkt "zus" of "zo" enkel in een grootverpakking krijgt? Ik vind het in ieder geval een super leuk idee dat Bilder & De Clercq. Als ik weer eens in Amsterdam ben ga ik zeker even een kijkje nemen (een maaltijd meenemen is helaas, gezien de reisafstand naar Amsterdam, niet zo praktisch).

Afbeelding Kochhaus
























Bilder & De Clercq een nieuw concept? Wellicht in Nederland, maar in Duitsland is het er al sinds 2010 in de vorm van het Kochhaus met vestigingen in Berlijn, Hamburg en Frankfurt. Het concept is bedacht door de jonge dertiger Ramin Goo. De hobbykok kreeg het idee voor zijn Kochhaus door de frustratie van boodschappen doen en er dan achter komen dat net dat ene belangrijke ingrediënt voor je recept ontbreekt. Aangespoord door vrienden, besluit Goo midden in de financiële crisis zijn baan als bedrijfsadviseur bij McKinley op te zeggen en zijn eigen bedrijf te beginnen.

Afbeelding Kochhaus
Het Kochhaus van Goo blijkt een groot succes en wordt in de Duitse Media heel positief ontvangen. Eigenlijk was Goo's concept gericht op young urban professionals die het geduld niet konden opbrengen om in een supermarkt alle benodigdheden bij elkaar te sprokkelen maar toch een culinair verantwoorde maaltijd op tafel wenste te zetten. Maar niet alleen de Berlijnse yuppen omarmden het Kochhaus, ook studenten, senioren en gezinnen wisten al snel het Kochhaus te vinden. Na de eerste vestiging van het Kochhaus in Berlijn volgde nog een aantal vestigingen en breide Goo zijn bedrijf uit naar Hamburg en Frankfurt.

Afbeelding Kochhaus
Nieuwsgierig naar het Kochhaus maar nog geen trip naar Berlijn, Frankfurt of Hamburg gepland? De Duitse lifestylesite Freshmilk.tv bezocht Kochhaus in Berlijn, klik hier voor het filmpje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...